Rowerowe
centrum
testowe
Przetestuj
rower
Swoich marzeń

Wprawdzie sezon rowerowy trwa cały rok, lecz nie ma się co oszukiwać, wielu rowerzystów budzi się z długiego, zimowego snu, a wraz z nimi do życia powinien powrócić ich sprzęt. Tu pojawia się pytanie, w jaki sposób został zabezpieczony i przechowany przez okres zimowy? Jeżeli był w dobrym stanie technicznym i przechowywany w suchym pomieszczeniu, to tak naprawdę wystarczy wykonać kilka prostych czynności, w przeciwnym razie może odmówić posłuszeństwa, a jazda po ścieżce może być uciążliwa - w konsekwencji nawet niebezpieczna.

W tym poradniku radzimy jak przygotować rower aby był w pełnej gotowości do jazdy i nie sprawiał niemiłych niespodzianek. Zajmiemy się czyszczeniem, smarowaniem i regulacją.

Po pierwsze mycie - z wyczuciem.

Trzeba to zrobić po każdych zawodach, na koniec sezonu, przed każdą wizytą w serwisie. Pamiętajmy, że dużo łatwiej zabrać się za to tuż po błotnistej jeździe niż kiedy błoto na nim zaschnie! Jedni w tym celu stosują, a inni odradzają myjkę ciśnieniowa. Wiele zależy od tego, jak się jej używa. Powinno się ją stosować jedynie do czyszczenia ramy i unikać czyszczenia piast, okolic suportu, sterów, wszystkich elementów z łożyskami, żeby nie dostała się do nich woda z brudem, która przyśpieszy proces eksploatacji i korozji części. W tym celu rekomendujemy wąż ogrodowy z specjalną szczotka przepływową, która ułatwi nam dojście do zabrudzonych zakamarków. Warto zaopatrzyć się w koncentrat/szampon do mycia, który pełni funkcję odtłuszczacza.

Po drugie napęd – „kto smaruje ten jedzie”.

Najlepszą metodą na czysty łańcuch jest „kąpiel” w odtłuszczaczu. Wystarczy wrzucić łańcuch do specjalnej myjki lub plastikowej butelki, którą zalewamy niedużą ilością ekologicznego środka i pozostawiamy na noc, następnie warto wysuszyć go i przedmuchać kompresorem. W między czasie zajmijmy się kasetą i koronkami z przodu. Szybszym sposobem są pianki dedykowane do czyszczenia łańcucha w aerozolu, których zastosowanie daje identyczny efekt co powyższy, a bonusem jest czysty cały napęd. Trzecim sposobem jest nałożenie odtłuszczacza na szmatkę i przetarcie łańcucha. Gdy łańcuch lśni jak nowy, należy go posmarować po kropelce na każde ogniwko, żeby smar wpłynął między blaszki i zniknął z jego powierzchni. Przed jazdą warto przetrzeć go do sucha po zewnętrznej stronie, aby nie łapał brudu, dobrze jest także dobierać smar w zależności od warunków, w których będziemy jeździć. Przy czyszczeniu warto zwrócić uwagę na wyciąg łańcucha oraz na stan koronek. Po przejechaniu ok. 2-3 tys. km może być konieczna wymiana łańcucha i zębatek. Są to tylko orientacyjne wartości, ponieważ żywotność napędu w dużej mierze zależy od warunków i sposobu jeżdżenia.

Po trzecie komfort i bezpieczeństwo.

Do właściwej pracy przerzutek niezbędne jest odpowiednie ustawienie zakresu oraz napięcia linki. Trzeba zweryfikować ich stan, a w razie potrzeby wymienić lub wyczyścić środkiem penetrującym. Ważne są także linki hamulców V-Brake, które mogą się przecierać, w przypadku zacisków hydraulicznych i ich złego działania, konieczne może być ich odpowietrzenie. Warto również zwrócić uwagę na stan klocków hamulcowych. Kolejną istotną czynnością powinno być sprawdzenie stanu kół i ogumienia. Trzeba sprawdzić, czy koło kręci się prosto, czy szprychy nie są za luźne, może trzeba będzie je wycentrować. Warto również zwrócić uwagę na stan bieżnika opon i w razie potrzeby zainwestować w nowe ogumienie. Posiadacze rowerów z amortyzatorami do listy obowiązkowych czynności serwisowych powinni dopisać zadbanie o dobrą pracę tychże amorów. Najlepiej oddawać je w fachowe ręce pracowników serwisu po każdym sezonie, którzy wymienią uszczelki kurzowe, smar lub olej smarujący uszczelnienie zawsze oryginalnymi i rekomendowanymi przez danego producenta.

Po czwarte mniej luzu 😉

Niezbędną częścią przeglądu roweru powinno być sprawdzenie wszystkich elementów z łożyskami. Jeśli podczas skrętów zaniepokoi nas dźwięk dochodzący z łożysk, czujesz luzy lub opór, trzeba to sprawdzić, wyczyścić, nasmarować, być może wymienić. Warto raz w roku rozkręcić cały rower, wyczyścić i nasmarować wszystkie elementy, które tego wymagają. Jeśli chcemy mieć gwarancję, że serwis zostanie przeprowadzony w pełni profesjonalnie i zostaną mu poddane nawet te elementy, których sami nie jesteśmy w stanie odkręcić, oddanie sprzętu do warsztatu będzie trafnym pomysłem. Nasi mechanicy zajmą się zarówno nowoczesnym rowerem wyścigowym jak i poczciwym przyjacielem, na którym przemierzasz miejskie drogi i leśne dukty. Proponujemy bogatą ofertę usług serwisowych, zarówno rowerów starszych jak i nowszych technicznie. Jesteśmy ekspertami w dziedzinie napraw rowerów górskich MTB. Szczególną uwagę przykładamy do jakości świadczonych usług, jednocześnie zapewniając krótki okres oczekiwania oraz bogaty dostęp do części.


Przegląd podstawowy 70 zł
Regulacja przerzutek i hamulców, sprawdzenie i wyeliminowanie luzów, centrowanie kół sprawdzenie stanu zużycia napędu.
Kompleksowy przegląd roweru 160 zł
Kompleksowe przygotowanie roweru do sezonu. W skład przeglądu wchodzi regulacja przerzutek, hamulców, rozkręcenie i smarowanie piast, smarowanie łożysk sterów i suportu, centrowanie kół, sprawdzenie stanu zużycia napędu, sprawdzenie stanu śrubunku w rowerze. Koszt kompleksowego serwisu obejmuję ewentualną wymianę podzespołów zakupionych w naszym sklepie.